De nieuwe arbeidsdeal. Een boemeltrein richting Compostella ?
Ondertussen heeft iedereen kennis genomen van de nieuwe arbeidsdeal die de regering de Croo heeft op poten gezet. Het regeerakkoord heeft de ambitie om tegen 2030 een werkzaamheidsgraad van 80% te realiseren. In België zijn er immers maar 7 op de 10 mensen tussen de 20 en de 64 jaar aan de slag. Dat betekent dat tegen 2030 maar liefst 660.000 werkenden in België moeten bijkomen.
De idee achter de arbeidsdeal is dat als je mensen langer wil laten werken je ze ook meer vrijheid moet geven. De vraag is of de nieuwe arbeidsdeal heel effectief meer vrijheid geeft en of dit de werkzaamheidgraad naar 80% zal kunnen optrekken.
Wat is er beslist?
De platformwerkers krijgen een beter statuut. Men wil met een omgekeerd vermoeden werken waardoor men voortaan werknemer is tenzij men voldoet aan een set van enkele criteria. Sowieso zal met een uitgebreidere bescherming bij arbeidsongeval ontvangen. Dat is zeker een broodnodige ingreep.
Terwijl ter linkerzijde door eerder torpedo’s voor werden afgevuurd, zal het toch mogelijk worden voor de e-commerce om tot middernacht te blijven werken. Zeker niet slecht om de concurrentie met het buitenland enigszins te kunnen aangaan.
Hetgeen het meest in het oog springt is de 4 dagen werkweek: werknemers die dat willen zouden kunnen vragen om hun voltijdse werkweek in vier dagen af te werken. De werkgever kan dat, gemotiveerd, weigeren.
Verder is er nog de afspraak dat bedrijven van zeker omvang een recht op deconnectie moeten voorzien. Ook niet onbelangrijk is dat we ontslagen wordt via een transitietraject gemakkelijker bij een nieuwe werkgever aan de slag moet kunnen tijdens zijn opzegtermijn. Last but not least wil de regering levenslang leren stimuleren met een individueel opleiding terecht.
Of we met dit pakket in 2030 660.00 extra Belgen aan het werk zullen krijgen, is dus echter de vraag. 2030 dat is bij wijze van spreken overmorgen al.
Het is dan ook niet verrassend dat scherpe tongen durven beweren dat deze boemeltrein richting Compostella al voortijdig gestopt is aan een terras in Diksmuide.
(bron: de standaard)
Meer weten, of herken je dit gegeven en heb je nood aan professioneel advies?
Tel: 0476.48.35.33
Mail: peter@stroobants-legal.be
https://www.stroobants-legal.be/live-panel/2022/2/24/de-nieuwe-arbeidsdeal-een-boemeltrein-richting-compostella-