Stroobants Buelens advocaten licht in het Journaal de impact van sociale media bij ontslag toe

In een reportage in het Journaal werd een ontslagsituatie omschreven ten gevolge van een blogbericht. Vicky Buelens van Kobalt Legal drukt er nog eens op dat vrijheid van meningsuiting en bescherming van privacy niet altijd primeert boven de loyaliteitsverwachting van de werkgever, én dat dit ook een rechtmatig ontslag tot gevolg kan hebben.

 In de reportage werd een concrete case toegelicht van een vrouw die ontslagen werd nadat ze weigerde te stoppen met te bloggen (over de werkgever). De inhoud van de artikels wekten de indruk dat de onderneming ongemotiveerd was, en geen oor had voor de ideeën van de werknemers. Er werd haar gevraagd om te stoppen met bloggen over de werkgever, maar hier werd geen gevolg aan gegeven. Dit is een van de voorbeelden, maar uitlatingen over de werkgever op sociale media vormen veel vaker dan gedacht een reden tot ontslag.

Wat met privacy?

Privacy is een beladen begrip. Wat voor de een privé is, is dat voor de ander niet. Bovendien veranderd dit naarmate de manier waarop we sociale media gebruiken veranderd. Er is een redelijke privacyverwachting wanneer de privacyinstellingen op je Facebookprofiel streng zijn ingesteld, maar hoe privé is dat als je 500 vrienden hebt, die allemaal dat bericht ook nog eens kunnen delen? De enige manier om écht zeker te weten dat iets privé is, is door het niet op sociale media te plaatsen. 

Toch zijn er ook regels over hoe een werkgever moet omgaan met de informatie die mensen online zitten. Systematisch screenen en al de gegevens bijhouden bijvoorbeeld als drukmiddel voor moest het ooit eens nodig zijn, kan bijvoorbeeld niet. Er zijn nog zo wat regeltjes. Dus wanneer de werkgever een ontslag geeft omwille van een post of meerdere posts op sociale media, kan je best naar een advocaat stappen om te laten nakijken of de werkgever zich aan de regels heeft gehouden bij het verzamelen van die gegevens.

En wat met mijn vrije meningsuiting?

Zoals Vicky Buelens in de reportage ook uitlegt, bestaat er zoiets als een loyaliteits- en discretieplicht. Dit wil niet zeggen dat je niet kritisch tegenover je werkgever mag staan, maar dat dit constructief en discreet dient te verlopen. Op je werkgever staan klagen in een blog kan, afhankelijk van het standpunt, gezien worden als niet-constructief en over discretie kan hier al helemaal geen sprake zijn. 

Hoe met die situatie om te gaan...

  • Overleg met de werkgever: Bloggen over de werkgever kan een sterke tool zijn. Werkgevers zouden dit kunnen stimuleren. Als je van plan bent om regelmatig te bloggen over de werkgever kan je dit best dus op voorhand overleggen.
  • Let op privacy-instellingen: Hoewel de redelijke privacyverwachting bij online content sterk in vraag kan worden gesteld, is het verstand je zeer bewust te zijn van de verschillende privacy-instellingen. Besef dat sommige platformen zich beter lenen tot zulke zaken dan andere. Twitter is bijvoorbeeld heel openbaar. Facebook is meer afgeschermd. Maar houd er rekening mee dat content gedeeld kan worden. Jouw privacy instellingen maken niet veel uit wanneer iemand waarmee je bevriend bent op Facebook jouw post de wereld in stuurt.
  • Probeer frustraties intern op te lossen: Werknemer en werkgever hebben een gemeenschappelijk belang bij een positieve werksfeer. Zonder de achtergrond van jouw specifieke situatie te weten, kan ik toch stellen dat het in de meeste gevallen beter is om frustraties intern te houden om samen naar oplossingen te zoeken.
  • Toch ontslagen, ga naar een advocaat: Het is misschien snel te merken of een post indruist tegen de loyaliteitsplicht, maar wanneer een ontslag wordt gegeven omwille van die post, is het onder andere belangrijk om te weten hoe ze aan die post zijn geraakt en of het ontslag proportioneel is aan de gestelde daad. Het is daarom zeer belangrijk om op zijn minst advies in te winnen bij een advocaat over jouw rechten en plichten (en die van de werkgever).

Ontslag ten gevolge van sociale media lijkt iets Amerikaans of een zeldzaamheid, maar dit is zeker niet het geval. In veel ontslagzaken speelt social media al een belangrijke rol, zelfs als dat niet de oorzaak van het ontslag was. Als dit voor jou het geval is, kan je best met ons contact opnemen. Ook als je op regelmatige basis blogt over je werkgever en je wil weten wat de risico's zijn, kan het nooit kwaad om advies in te winnen.

 

bron: dereactie.be